Literaire avonden 2024-2025
3 oktober 2024 @ 08:00 - 31 maart 2025 @ 17:00
Aankondiging
Het bestuur van de Stichting Literaire Avonden organiseert samen met Ruïnekerk Bergen en de Eerste Bergensche Boekhandel een nieuwe sprankelende reeks literaire avonden. U kunt bij de boekhandel zolang de voorraad strekt een abonnement kopen voor vijf donderdagavonden:
31 oktober 2024 – Sjoerd Kuyper 50 jaar schrijver
feestelijke avond samen met Jaap Robben
12 december 2024 – Donald Niedekker en Frank Westerman
30 januari 2025 – Gedichtendag
Pim te Bokkel en Bernard Wesseling –
muzikale intermezzo’s door het gitaarduo van Simon Swinkels
20 februari 2025 – Dorien Dijkhuis en Sanne Huysmans
20 maart 2025 – Arnon Grunberg en Chaja Polak
Aanvang: 20.00 uur
Plaats: Ruïnekerk, Bergen
Abonnement: € 65
Het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Mocht er toch ruimte zijn voor de verkoop van losse kaarten, dan kunnen deze voor €15 worden gereserveerd bij de boekhandel.
31 oktober 2024
Sjoerd Kuyper 50 jaar schrijver – samen met Jaap Robben
Een feestelijke aftrap: Sjoerd Kuyper, al 27 jaar Bergenaar, viert zijn vijftigjarig schrijversjubileum. Wat een prachtboeken heeft hij ons in al die jaren geschonken! Jong en oud leest al generaties lang zijn kinderboeken over Robin en Knor, zijn jeugdboeken zoals Hotel de grote L, zijn poëzie (o.a. Mooi Leven met schilderijen van Margje Kuyper), en zijn ongeëvenaard grappige, felle, boze, lieve brieven. Eerder dit jaar werd er in Amsterdam een bruisend feest voor hem georganiseerd door uitgeverij Hoogland en van Klaveren. Maar het jaar is nog niet voorbij en ook wij willen graag stilstaan bij dit moment.
We vroegen Sjoerd met wie hij graag het podium zou willen delen. Zijn keuze viel op Jaap Robben. En dat is dubbel feest, want ook wij wilden dolgraag een avond organiseren met de schrijver van (jeugd)poëzie, prentenboeken en van de schitterende romans Birk, Zomervacht en Schemerleven.
Sjoerd Kuyper (1952) schrijft poëzie en proza voor volwassenen, kinder- en jeugdboeken, tv-series, filmscenario’s en liedteksten. Zijn boeken zijn in vijftien landen gepubliceerd. Hij won zeven Zilveren Griffels en één Gouden Griffel en kreeg in 2012 de Theo Thijssenprijs. In zijn recentste boek De Grote Vloed vertelt hij over de avonturen die Moos en zijn opa Leon beleven op zee en in het land op de enige berg die na de vloed nog boven water uitsteekt.
Jaap Robben (1984) schrijft poëzie, romans, artikelen en jeugdboeken. Zijn werk verschijnt in vijftien talen en werd veelvuldig bekroond. Hij veroverde met zijn romandebuut Birk (2014) boekhandel, lezer en recensent. Dit jaar verscheen in de Terloops-reeks Wantij, waarin Robben zich tijdens een wonderlijke wadlooptocht op geheel eigen wijze geconfronteerd ziet met het stijgende water.
12 december 2024
Donald Niedekker en Frank Westerman
Waar komt die fascinatie voor de noordpool vandaan, wat bewoog Willem Barentsz en zijn bemanning naar het hoge noorden? Donald Niedekker en Frank Westerman schreven over dit onderwerp, Niedekker als eigenzinnig taalkunstenaar, Westerman als onderzoekende meesterverteller. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Deze avond gaan ze met elkaar in gesprek.
Donald Niedekker (1963) debuteerde als romancier met Hier ben ik (2002), waarna een oeuvre volgde vol personages die zich enigszins in de schaduw van de maatschappij bevinden, zoals een man die de potloden bij Ikea slijpt. Zijn roman Oksana (2016) werd genomineerd voor de Fintro Literatuurprijs en in 2021 ontving hij de Brusselse VUB Luc Bucquoye Prijs, voor eigenzinnige literatuur. Met Waarachtige beschrijvingen uit de permafrost (2022) stond Niedekker zowel op de shortlist van de Boekenbon als de Libris Literatuurprijs, en hij ontving de F. Bordewijkprijs 2022.
Is hij een alleskunner? De barokke stijl in zijn roman over Nova Zembla is verdwenen in zijn laatste twee boeken, Ochtenden (2023) en Rouw (2024). In poëtisch proza eert hij zijn moeder. In alles blijft de stijl helder en zijn toon warm.
Frank Westerman (1964) debuteerde in 1994 met De brug over de Tara. Hij werkte voor de Volkskrant en NRC Handelsblad in verschillende brandhaarden, waaronder Srebrenica. Zijn omvangrijke oeuvre werd meermaals bekroond, waaronder El Negro en ik (Gouden Uil) en Ingenieurs van de ziel (Jan Greshoffprijs).
In Zeven dieren bijten terug (2024) ontmoet Frank Westerman in het kielzog van Willem Barentsz zeven magnifieke beesten: de narwal, de lemming, de paling, de rotgans, de ijsbeer, het rendier en de koningskrab. Terwijl wij de temperatuur op aarde opvoeren, houden zij ons een spiegel voor.
30 januari 2025
Gedichtendag – Pim te Bokkel, Bernard Wesseling –
Gitaarduo van Simon Swinkels
Schrijven is kijken, bidden als een torenvalk en dan… met de juiste woorden de wereld doorzien. De poëzie van Bernard Wesseling en Pim te Bokkel is zo verschillend, maar in hun observaties van het universele in het alledaagse vinden ze elkaar.
We wandelen door het bruisende literaire leven van Amsterdam en de duinen tussen Schoorl en Bergen aan Zee. Afgewisseld door jazz-intermezzo’s, gaan de dichters op zoek naar wat hen beweegt, naar de rol van de vader in hun poëzie, de natuur, de mens, lichamelijkheid, de dood, vriendschap, mystiek en een onverwachte gedeelde liefde, het werk van C.O. Jellema.
Bernard Wesseling (1978) debuteerde in 2004 als prozaschrijver met de roman De favoriet. Zijn poëziedebuut Focus won de C. Buddingh’-prijs. In zijn nieuwste bundel Ontkrachtingen en Affirmaties (2024) wordt een voorlopige balans opgemaakt: een weerspiegeling van wat Wesseling denkt te hebben begrepen van de wereld tot nu toe.
Pim te Bokkel (1983) betovert ons met zijn tijdloze gedichten over mens en natuur. Zijn debuut werd op zijn 24ste genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs. Hij deelde het podium met Douwe Bob, De Groene Amterdammer omschreef hem als een ‘ontzettend groot en oorspronkelijk talent’ en hij werkte samen met beeldend kunstenaar Pé Okx aan een bijzondere bibliofiele bundel. In zijn nieuwste bundel, Even zweven de levende wezens (2025), krijgt ook het duinlandschap rond de gemeente Bergen een eigen stem.
Gitarist Simon Swinkels (1998) maakt instrumentale muziek met invloeden vanuit meerdere genres. Met jazz als hoofdmotor klinken in zijn werk elementen van klassieke muziek, blues, pop en rock. In december 2022 verscheen zijn debuut EP Strange Coincidence.
20 februari 2025
Dorien Dijkhuis en Sanne Huysmans
Een dochter droomt van een verre stad, terwijl de kapel verkommert en de vooruitgang het dorp binnendringt. Omringd door mist en zee, op een eiland, twijfelt een verteller over de vraag of het niet maken van een keuze ook een keuze is. Hoeveel keuzes hebben we eigenlijk? En is een kleine daad niet belangrijker dan het doorhakken van dat ene grote dilemma? De schrijfsters Dorien Dijkhuis en Sanne Huysmans gaan het gesprek aan en lezen uit hun nieuwe, bewierookte romans.
Dorien Dijkhuis (1978) is een literaire alleskunner. Ze schrijft naast proza ook gedichten, essays en reisverhalen. In 2019 debuteerde ze met de dichtbundel Waren we dieren bij uitgeverij Nieuw Amsterdam. In 2024 verscheen Dezelfde Maan bij Uitgeverij van Oorschot, een boek dat voorbij de genregrenzen gaat: essay, poëzie en proza worden erin gecombineerd. Deze mozaïekroman werd buitengewoon lovend ontvangen. NRC spreekt van een ontroerend, fijngevoelig en verfrissend prozadebuut. De Volkskrant heeft het over ‘elegante notities over grote levenskeuzes’ en Trouw noemt haar proza ‘geconcentreerd en beeldrijk, royaal omringd door wit. Met een fijn afgestelde intuïtie voor onderliggende betekenissen…’
Sanne Huysmans (1988) is naast filosoof, boswachter en bakker ook schrijver. Haar debuutroman Rafelen werd bekroond met de publieksprijs van de Confituur Boekhandels. In haar tweede roman, Iemand moest het doen (Koppernik 2024), staan bewust geen Grote Inzichten centraal, maar Kleine Daden. Die maken tenminste een verschil. ‘Mensen die eenvoudig leven worden vergeten. Dat wilde ik niet,’ stelt zij in een interview met De Morgen. De taal waarin ze alles vat is beeldend en rijk. Het Parool noemde de roman ‘Een stilistisch kleinood’.
20 maart 2025
Arnon Grunberg en Chaja Polak – verhalen over de grens
Politieke aardbevingen en oorlog bereiken ons dagelijks met de snelheid van het licht. Tijd voor reflectie, ruimte voor nuance ontbreken. Het wereldtoneel wordt bevolkt door vrienden en vijanden. Te midden van dit geweld gaan Arnon Grunberg en Chaja Polak op zoek naar een menselijke maat.
Chaja Polak (1941), schrijver en beeldend kunstenaar, is kind van een slachtoffer en een overlevende van Auschwitz. In haar schilderijen en haar romans is de invloed van de Tweede Wereldoorlog doordringend aanwezig. Ook haar laatste roman, Het verdriet van de vrede (2023), gaat over het collectieve verdriet. ‘Wij joden weten wat het is, we leven met veel verlies in onze genen. […] Al dat geweld helpt niet, je kunt geen ideologieën kapot bombarderen,’ zei Chaja Polak in Buitenhof over de huidige oorlog. In haar essay Brief in de Nacht gaat ze in op verhalen van vriend en vijand die we, aldus Polak, moeten lezen met empathie en begrip. Verdriet bevindt zich aan beide kanten van de grens.
Van Arnon Grunberg (1971) wordt wel gezegd dat zijn persoonlijke leven als geen ander is verweven met de huidige geopolitieke gebeurtenissen. Hij woont in New York, waar hij de verkiezingsstrijd in de Verenigde Staten dagelijks meemaakt. Zijn zus woont in de bezette gebieden in Israël. ‘Ze heeft een totaal andere visie op de gebeurtenissen dan hij,’ vertelde hij in Buitenhof tijdens een gesprek over de strijd in Gaza. In De vluchteling, de grenswacht en de rijke jood (2023), reisde hij af naar Georgië, Oekraïne, Polen en asielzoekerscentra en beschrijft hij hoe grenzen altijd weer verdronkenen en geredden produceren. Sinds zijn debuut werd Grunberg bekroond met talloze prijzen, waaronder de Constantijn Huygens-prijs en de P.C. Hooft-prijs.